Image

Vanliga frågor och svar

Hjälp till självhjälp – svar på diverse frågor
Vi får ofta frågor från våra hyresgäster och från personer som gärna vill bo hos oss. Vi har samlat några av frågorna och svaren här och sorterat dem under olika rubriker. Scrolla ner tills du hittar det område som du har frågor om.

 

Om min lägenhet
Jag är renoveringssugen! Vad får jag själv göra i min lägenhet?
Som hyresgäst hos Tranemobostäder har du möjlighet att måla och tapetsera i din lägenhet och göra i ordning din balkong eller uteplats. Läs mer på sidan Fixa själv.

Tänk på att det ska vara fackmannamässigt utfört, dvs det ska vara rätt material och vara korrekt och snyggt gjort. Det är särskilt viktigt att tänka på om du ska göra arbetet själv. Om det inte är fackmannamässigt utfört blir du skyldig att återställa lägenheten eller blir ersättningsskyldig om vi måste göra jobbet. Det gäller också om du valt udda färger och mönster.

Kontakta oss gärna innan du sätter igång, så kan vi ge dig råd och tips om det som du vill göra.

Jag har fått stopp i avloppet!
Som hyresgäst är du ansvarig för att avloppen i kök och badrum rensas regelbundet. Det gäller vattenlåsen under handfatet och diskbänken och golvbrunnen i badrummet. Öppna vattenlåset och gör rent, så rinner vattnet ner lättare.

Det droppar fett från köksfläkten!
Förmodligen behöver du göra rent fettfiltret i köksfläkten eller kökskåpan. Du gör så här:

Ta bort fläktfiltret, koka upp vatten, sätta i proppen i diskhon, lägg ner fläktfiltret och häll på det kokande vattnet med lite diskmedel. När fettet lösts upp sköljer du av filtret i varmvatten. Låt det rinna av och sätt sedan tillbaka filtret. Passa även på att göra rent inne i kåpan så mycket du når. Blir det inte bättre gör du en felanmälan. Detsamma gäller om filtret är trasigt.

Det rinner ut vatten från kylskåpet!
Förmodligen är isrännan på bakväggen i kylskåpet igensatt. Det är ett litet hål längst in och långt ner i kylen där vattnet ska rinna ner och sedan dunsta bort. När det är stopp rinner vattnet istället ner i botten på kylskåpet och så småningom ut på golvet.

Se till så att det inte hamnat is eller smuts i isrännan som stoppar vattnet från att rinna ner. Ett sätt att hindra is från att bildas är att inte packa sakerna i kylen alldeles intill bakväggen.

Jag fryser! När sätter ni på värmen?
Innetemperaturen i våra lägenheter ska ligga mellan 20 och 21 grader och värmen sätts på när innetemperaturen går under denna temperatur. Det sker med automatik. Ju kallare det är ute desto mer varmt vatten strömmar i radiatorerna (elementen). Vid den första köldknäppen på hösten kan det ta ett litet tag innan värmesystemen går igång. Men värmen kommer igång! Ta på dig en extra tröja så länge.

Jag har tappat min nyckel!
Blir du utelåst under kontorstid kontaktar du oss på Tranemobostäder på telefon 0325-58 68 50. Blir du utelåst utanför kontorstid ringer du Securitas på telefon 010-470 53 00. Du måste kunna legitimera dig, för att vi ska veta att det är du som bor i lägenheten. Du står för kostnaden för utryckningen.

Min granne stör mig! Vad gör jag?
Kanske är din granne inte själv medveten om att hen stör? Kontakta din granne och berätta hur du upplever det. Oftast räcker detta för att klara ut problemet. Men vill du av någon anledning inte ta kontakt eller det är upprepade störningar, vänder du dig till oss
på 0325-58 68 50 (under kontorstid). Om det är allvarliga störningar på kvällar och helger, ringer du Securitas på
telefon 010-470 53 00.

Jag vill hyra ut i andra hand. Hur gör jag?
För att få hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens, dvs Tranemobostäders, tillstånd. Vi följer alltid hyreslagstiftningen.

  • Du får enbart hyra ut om du har fått skriftligt tillstånd från oss. Du ansöker lämpligen på vår blankett. Hyr du ut utan vårt tillstånd är det en grund för uppsägning.
  • Tänk på att ansöka i god tid.
  • Om du får tillstånd av oss att hyra ut din lägenhet i andra hand gäller tillståndet enbart den personen som du har ansökt om.
  • Vi kan neka godkännande om vi misstänker att den tänkte andrahandshyresgästen inte är skötsam.
  • Tiden som du får hyra ut är den som vi har kommit överens om. Behöver du förlänga måste du ansöka igen.
  • Det är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för att hyran betalas i tid. Tänk på att utebliven hyra är skäl för uppsägning.
  • För att få hyra ut i andra hand ska skälen vara ”beaktansvärda”, enligt hyreslagstiftningen. Följande skäl är därför godtagbara:
    • Studier på annan ort
    • Tillfälligt arbete på annan ort, dvs du avser att flytta tillbaka
    • Vård på sjukhus eller motsvarande under en längre tid
    • Längre utlandsvistelse
    • Flytta ihop med någon på prov. Praxis för provboende är ett år.

Hör av dig till oss om du har frågor om andrahandsuthyrning!

 

Om att hyra en lägenhet
Hur fungerar er kö?
Vi förmedlar våra lägenheter via Boplats Sverige, där du själv registrerar en bostadsprofil. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att hyra lägenhet hos oss.

Hur många gånger får jag tacka nej till en lägenhet?
Du kan tacka nej tre gånger till de lägenhetserbjudanden som du får. Om du tackat nej tre gånger kommer din kötid att nollställas. Var därför noga med att tänka igenom de förfrågningar som du får på mejlen – är du inte intresserad, ska du inte anmäla ditt intresse.

När vet jag om jag fått den lägenhet som jag sökt?
Bevaka din e-post och din brevlåda! Sista publiceringsdag måste passera, sen får de sökande med längst kötid erbjudande om visning.

Jag har fått en lägenhet! När får jag hämta nycklarna?
Grattis! Du hämtar nycklarna på vårt kontor på Moavägen 12 i Tranemo, den dag som kontraktet börjar att gälla. Om inflyttningsdagen är en helgdag hämtar du nycklarna nästkommande vardag. Om den förre hyresgästen lämnat in nycklarna i förtid, kan du hämta ut nycklarna innan. Då måste hyran vara betald. Kontakta vår uthyrning på telefon 0325-58 68 50.

Hur lång är uppsägningstiden?
Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader för lägenheter och garage. P-platser med motorvärmare hyr man ett år i taget och har en månads uppsägningstid innan nästa ettårsperiod startar. För lokaler varierar uppsägningstiden – titta på ditt avtal, där det står specificerat. Läs mer om uppsägningar på Uppsägning av kontrakt.

 

Betala hyran
När ska hyran betalas och hur gör jag?
Hyran betalas i förskott varje månad. Senast den sista vardagen i månaden ska nästa månads hyra vara inbetald. Tänk på att alltid betala hyran i tid och att överföringen mellan din bank och vår bank ofta tar några dagar. Läs mer på Betala hyran om olika sätt att betala.

Om pengarna inte räcker?
Hyran är den viktigaste utgiften du har att betala. Skulle du hamna i en situation där pengarna inte räcker är det viktigt att du snarast kontaktar oss på telefon 0325-58 68 50. Vi försöker reda ut din situation tillsammans med dig.

 

Balkonger, uteplatser och våra gårdar
Var skakar jag mina mattor?
På gården! Att skaka mattor från balkongen kan vara praktiskt för dig men dina grannar uppskattar inte att få in damm och skräp genom sina fönster och balkongdörrar.

Balkonglådor – på insidan av balkongräcket eller på utsidan?
På insidan! Alltid! Vi vill inte riskera att de ramlar ner på någon nedanför eller att det läcker vatten från lådorna ner på dina grannar under.

Jag vill ha ett fågelbord på min balkong!
Tyvärr! Det får du inte. Fåglar skräpar ner liksom den mat som vi matar dem med. När maten hamnar på marken drar den till sig skadedjur (råttor och möss) och fåglarna smutsar ner med sitt bajs. Du får inte heller mata fåglar på gården.

Grillsugen! Var får jag grilla?
På flera gårdar vid våra flerfamiljshus finns särskilda grillplatser iordningsställda. Här går det utmärkt att grilla! Finns det ingen särskild grillplats där just du bor kan du grilla på en lämplig plats på gården på ett tillräckligt stort avstånd från fastigheten. Du får inte grilla på din balkong eller intill husväggen. Att grilla alldeles inpå fastigheten innebär stor brandfara och dessutom drabbar grilloset dina grannar, vilket inte brukar uppskattas.