Vanliga frågor och svar
Vi får ofta frågor från våra hyresgäster och från personer som gärna vill bo hos oss. Vi har samlat några av frågorna och svaren här och sorterat dem under olika rubriker.
Övriga frågor
Din lägenhet
Som hyresgäst hos Tranemobostäder har du möjlighet att måla och tapetsera i din lägenhet, och göra i ordning din balkong eller uteplats. Tänk på att det ska vara fackmannamässigt utfört, det ska vara rätt material och hålla samma kvalitet som exempelvis licensierade målares arbete. Det är särskilt viktigt att tänka på om du ska göra arbetet själv. Kontakta oss innan du sätter igång, så kan vi ge dig lite tips och råd om det som du vill göra.
Måla och tapetsera
Måla och tapetsera får man göra på egen bekostnad, så länge som det är fackmannamässigt utfört (rätt material, korrekt och snyggt utfört). Det är särskilt viktigt att tänka på om du ska göra arbetet själv. Om det inte är fackmannamässigt utfört, blir du skyldig att återställa lägenheten eller blir ersättningsskyldig, om vi måste göra om jobbet. Det gäller också om du valt udda färger och mönster. Observera att fönsterfoder, dörrfoder, socklar, lister och element endast får målas i s0502y(vit). Taken målas alltid i helvit helmatt.
Balkong eller uteplats
På balkongen får man gärna lägga konstgräs, en matta eller trätrallar. Däremot får du inte lägga fasta golv som till exempel klinkers. Du får plantera i krukor, sätta upp balkonglådor på insidan av balkongräcket och sätta upp hyllor, men inte montera fast dom. Har du några funderingar på annat som du vill göra? Kontakta oss först, så kan vi diskutera din idé!
Som hyresgäst är du ansvarig för att avloppen i kök och badrum rensas regelbundet. Det gäller vattenlåsen under handfatet och diskbänken och golvbrunnen i badrummet. Öppna vattenlåset och gör rent, så rinner vattnet ner lättare.
Är det ett akut stopp ringer du vårt direktnummer 0325-58 68 50.
Förmodligen behöver du göra rent fettfiltret i köksfläkten eller kökskåpan.
Du gör så här:
- Ta bort fläktfiltret, koka upp vatten, sätta i proppen i diskhon
- lägg ner fläktfiltret och häll på det kokande vattnet med lite diskmedel.
- När fettet lösts upp sköljer du av filtret i varmvatten.
- Låt det rinna av och sätt sedan tillbaka filtret.
Passa även på att göra rent inne i kåpan så mycket du når. Blir det inte bättre gör du en felanmälan. Detsamma gäller om filtret är trasigt.
Förmodligen är isrännan på bakväggen i kylskåpet igensatt. Det är ett litet hål längst in och långt ner i kylen där vattnet ska rinna ner och sedan dunsta bort. När det är stopp rinner vattnet istället ner i botten på kylskåpet och så småningom ut på golvet. Se till så att det inte hamnat is eller smuts i isrännan, som stoppar vattnet från att rinna ner. Ett sätt att hindra is från att bildas där, är att inte packa sakerna i kylen alldeles intill bakväggen.
Innetemperaturen i våra lägenheter ska ligga mellan 20 och 21 grader, och värmen sätts på när innetemperaturen går under denna temperatur. Det sker med automatik. Ju kallare det är ute desto mer varmt vatten strömmar i elementen. Vid den första köldknäppen på hösten kan det ta ett litet tag innan värmesystemen går igång.
Blir du utelåst under kontorstid kontaktar du oss på Tranemobostäder på telefon 0325-58 68 50. Blir du utelåst utanför kontorstid ringer du Securitas på telefon 010-470 53 00. Du måste kunna legitimera dig, för att vi ska veta att det är du som bor i lägenheten. Du står för kostnaden för utryckningen. Du får en faktura direkt av Securitas.
Kanske är din granne inte själv medveten om att hen stör? Kontakta din granne och berätta hur du upplever det. Oftast räcker detta för att klara ut problemet. Men vill du av någon anledning inte ta kontakt eller det är upprepade störningar, vänder du dig till oss på 0325-58 68 50 (under kontorstid). Om det är allvarliga störningar på kvällar och helger, ringer du Securitas på 010-470 53 00.
För att få hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens, det vill säga Tranemobostäders, tillstånd. Vi följer alltid hyreslagstiftningen.
- Du får enbart hyra ut om du har fått skriftligt tillstånd från oss. Du ansöker om detta med lämplig blankett: Blanketter
Hyr du ut utan vårt tillstånd är det en grund för uppsägning. - Tänk på att ansöka i god tid.
- Om du får tillstånd av oss att hyra ut din lägenhet i andra hand,
gäller tillståndet enbart den personen som du har ansökt om. - Vi kan neka godkännande om vi misstänker att den tänkte andrahandshyresgästen inte är skötsam.
- Tiden som du får hyra ut är den som vi har kommit överens om.
Behöver du förlänga måste du ansöka igen. - Det är du som förstahandshyresgäst som är ansvarig för att hyran betalas i tid.
Tänk på att utebliven hyra är skäl för uppsägning. - För att få hyra ut i andra hand ska skälen vara ”beaktansvärda”, enligt hyreslagstiftningen.
Följande skäl är därför godtagbara:
- Studier på annan ort
- Tillfälligt arbete på annan ort, det vill säga att du avser att flytta tillbaka
- Vård på sjukhus eller motsvarande under en längre tid
- Längre utlandsvistelse
- Flytta ihop med någon på prov. Praxis för provboende är ett år.
Hör av dig till oss om du har frågor om andrahandsuthyrning!
Våra lägenheter
Vi förmedlar våra lägenheter via Mina sidor och Lediga lägenheter, där du själv registrerar en profil och ställer dig i vår bostadskö.
Du kan tacka nej tre gånger till de lägenhetserbjudanden som du får. Om du tackat nej tre gånger kommer din kötid att nollställas. Var därför noga med att tänka igenom de förfrågningar som du får via e-post – är du inte intresserad, ska du inte anmäla ditt intresse.
Bevaka din e-post och din brevlåda! Sista publiceringsdag måste passera, sen får de sökande med längst kötid erbjudande om visning.
Grattis! Du hämtar nycklarna på vårt kontor på Moavägen 12 i Tranemo, den dag som kontraktet börjar att gälla. Om inflyttningsdagen är en helgdag hämtar du nycklarna nästkommande vardag. Om den förre hyresgästen lämnat in nycklarna i förtid, kan du hämta ut nycklarna innan. Då måste hyran vara betald.
Kontakta vår uthyrning på telefon 0325-58 68 50.
Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader för lägenheter och garage. P-platser med motorvärmare hyr man ett år i taget, och har en månads uppsägningstid innan nästa ettårsperiod startar. För lokaler varierar uppsägningstiden – titta på ditt avtal, där det står specificerat.
Hyran betalas i förskott varje månad. Senast den sista vardagen i månaden ska nästa månads hyra vara inbetald. Tänk på att alltid betala hyran i tid, och att överföringen mellan din bank och vår bank ofta tar några dagar.
Hyran är den viktigaste utgiften du har att betala. Skulle du hamna i en situation där pengarna inte räcker, är det viktigt att du snarast kontaktar oss på telefon 0325-58 68 50. Vi försöker reda ut din situation tillsammans med dig!
Balkonger, uteplatser och våra gårdar
På gården! Att skaka mattor från balkongen kan vara praktiskt för dig, men dina grannar uppskattar inte att få in damm och skräp genom sina fönster och balkongdörrar!
På insidan! Alltid! Vi vill inte riskera att de ramlar ner på någon nedanför, eller att det läcker vatten från lådorna ner på dina grannar under.
Tyvärr! Det får du inte. Fåglar skräpar ner liksom den mat som vi matar dem med. När maten hamnar på marken drar den till sig skadedjur (råttor och möss) och fåglarna smutsar ner med sitt bajs. Du får inte heller mata fåglar på gården.
På flera gårdar vid våra flerfamiljshus finns särskilda grillplatser iordningsställda. Här går det utmärkt att grilla! Finns det ingen särskild grillplats där just du bor, kan du grilla på en lämplig plats på gården på ett tillräckligt stort avstånd från fastigheten. Du får inte grilla på din balkong eller intill husväggen. Att grilla alldeles inpå fastigheten innebär stor brandfara, och dessutom drabbar grilloset dina grannar, vilket inte brukar uppskattas.